Nasz ostatni artykuł z serii przybliżającej przyszłym kandydatom na studia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie zagadnienia związane z egzaminem wstępnym (testem z przedsiębiorczości). Poświęciliśmy go piątemu działowi o nazwie „Zachowania przedsiębiorcze na rzecz środowiska lokalnego”. Temat, wydawałoby się, dość wąski i niezbyt wymagający, może mimo wszystko sprawić na teście niemało problemów. Po lekturze tego wpisu będziecie jednak na pewno bogatsi o wiedzę, która pozwoli wam walczyć o dodatkowe punkty!
Zachowania przedsiębiorcze na rzecz środowiska lokalnego a koncepcja CSR
Od kilkudziesięciu lat w zarządzaniu funkcjonuje termin CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) tłumaczony na język polski jako „społeczna odpowiedzialność biznesu”. Z definicji jest to dobrowolna strategia przedsiębiorstwa uwzględniająca społeczne, etyczne i ekologiczne aspekty w działalności gospodarczej oraz w kontaktach z interesariuszami (czyli klientami, pracownikami, współpracownikami itd.).
Działania CSR mogą być niezwykle różnicowane i obejmować m.in.:
- Prowadzenie tzw. społecznie odpowiedzialnych inwestycji;
- Zmniejszanie śladu węglowego, czyli wpływu organizacji na środowisko naturalne, poprzez np. zmianę źródeł zaopatrywania w energię elektryczną;
- Prowadzenie kampanii społecznych, które mają na celu zwracanie uwagi na palące problemy życia publicznego;
- Wdrażanie emancypacyjnych i antydyskryminacyjnych praktyk w polityce personalnej firmy.
Oczywiście, każde z tych działań wiąże się z dodatkowymi kosztami. Część z wyżej opisanych strategii będzie wprowadzanych w wyniku altruizmu i wrażliwości właściciela firmy bądź kadry zarządzającej, której prywatnie zależy na poprawie otaczającej nas rzeczywistości. Często jednak firmy osiągają w wyniku wdrażania CSR wymierne korzyści – możemy do nich zaliczyć:
- Wzrost zainteresowania inwestorów;
- Zwiększenie lojalności konsumentów i interesariuszy;
- Poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi;
- Wzrost konkurencyjności;
- Podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej;
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników (tzw. employer branding).
Przykłady kampanii CSR
Żeby lepiej zilustrować, jakie formy mogą przyjmować działania prospołeczne firm, wybraliśmy trzy pochodzące z różnych sektorów gospodarki.
1. Kampania „Wiem, czym oddycham” Aviva
Firma ubezpieczeniowa w ramach jednej z akcji prowadzonych w ramach wyżej wspomnianej kampanii zamontowała na ruchliwym skrzyżowaniu w Warszawie billboard, który zaopatrzony w filtry powietrza jest w stanie usuwać z atmosfery niekorzystne substancje emitowane przez ponad 90 tysięcy poruszających się okolicznymi drogami samochodów.
2. Akcja „Pomoc mierzona kilometrami” T-Mobile i Fundacji TVN
Inicjatywa polegała na możliwości pobrania aplikacji, która zachęcając do aktywności fizycznej. Łączyła ona liczbę „wybieganych” kilometrów z kwotą, którą firmy wpłacały na konto fundacji – podwójna korzyść! Pieniądze trafiają do potrzebujących, a dodatkowo więcej osób dba o własne zdrowie.
3. „Podaruj dzieciom słońce” Polsatu oraz Procter and Gamble
Jedna z pierwszych naprawdę głośnych kampanii CSRowych, która miała swój szczytowy okres niespełna dekadę temu. Produkty koncernu P&G, produkującego m.in. kosmetyki, były oznaczane ikonką żółtego słoneczka. Im więcej zostało ich kupionych, tym więcej obie firmy przelewały na konto fundacji.
Nadużycia CSR
Nie ma co ukrywać – w ostatnich latach coraz więcej klientów zwraca uwagę na społeczny kontekst funkcjonowania firm na rynku. Nabywany produkt lub usługa, oprócz spełniania naszych konsumenckich potrzeb, ma również być możliwie neutralny dla stanu środowiska naturalnego. Atrakcyjna dla konsumentów jest możliwość biernego angażowania się również w filantropię za pośrednictwem firmy, która część zysków przekazuje np. na działalność charytatywną.
Niestety wraz ze wzrostem świadomości społecznej wzrosłą popularność tzw. whitewashingu. Pozorowania przez firmy prospołecznego lub proekologicznego podejścia. Celem takich działań jest „wybielić” organizacje np. z podejmowania nieetycznych działań na innych rynkach. Szczęśliwie takie praktyki coraz częściej wychodzą na światło dzienne. Dodatkowo są przykładnie karane przez urzędy ochrony praw konsumentów jako próby wprowadzania nabywców w błąd.
Podsumowanie
Jesteśmy pewni, że po lekturze tego artykułu bez problemu odpowiecie na pytania związane z CSR! Niestety jest to tylko jedno z wielu zagadnień, które kryje się w piątym dziale tematycznym „Zachowania przedsiębiorcze na rzecz środowiska lokalnego”. Każde z nich omawiamy w ramach naszego kursu e-learningowego, przygotowanego specjalnie z myślą o osobach, które już w tym roku zamierzają podejść do rozwiązania egzaminu wstępnego na SGH (testu z wiedzy o przedsiębiorczości). Zapisy na kurs już ruszyły, zatem nie zwlekaj i już dziś zapisz się na najskuteczniejsze przygotowania!
Chcesz dowiedzieć się, czego jeszcze możesz spodziewać się na teście?
Sprawdź – napisaliśmy o tym na na naszym blogu:
- [1/5] Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania przedsiębiorczości
- [2/5] Makrouwarunkowania przedsiębiorczości
- [3/5] Przedsiębiorczość w rodzinie
- [4/5] Zachowania przedsiębiorcze w przedsiębiorstwie
- [1/3] Zadania obliczeniowe – popyt i podaż
- [2/3] Zadania obliczeniowe – opłacalność inwestycji
- [3/3] Zadania obliczeniowe – finanse przedsiębiorstwa
Grupa odnośnie rekrutacji
Chcesz być ze wszystkim na bieżąco? Dołącz do studenckiej grupy dotyczącej rekrutacji:
Zachowania przedsiębiorcze na rzecz środowiska lokalnego a koncepcja CSR
Od kilkudziesięciu lat w zarządzaniu funkcjonuje termin CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) tłumaczony na język polski jako „społeczna odpowiedzialność biznesu”. Z definicji jest to dobrowolna strategia przedsiębiorstwa uwzględniająca społeczne, etyczne i ekologiczne aspekty w działalności gospodarczej oraz w kontaktach z interesariuszami (czyli klientami, pracownikami, współpracownikami itd.).
Działania CSR mogą być niezwykle różnicowane i obejmować m.in.:
- Prowadzenie tzw. społecznie odpowiedzialnych inwestycji;
- Zmniejszanie śladu węglowego, czyli wpływu organizacji na środowisko naturalne, poprzez np. zmianę źródeł zaopatrywania w energię elektryczną;
- Prowadzenie kampanii społecznych, które mają na celu zwracanie uwagi na palące problemy życia publicznego;
- Wdrażanie emancypacyjnych i antydyskryminacyjnych praktyk w polityce personalnej firmy.
Oczywiście, każde z tych działań wiąże się z dodatkowymi kosztami. Część z wyżej opisanych strategii będzie wprowadzanych w wyniku altruizmu i wrażliwości właściciela firmy bądź kadry zarządzającej, której prywatnie zależy na poprawie otaczającej nas rzeczywistości. Często jednak firmy osiągają w wyniku wdrażania CSR wymierne korzyści – możemy do nich zaliczyć:
- Wzrost zainteresowania inwestorów;
- Zwiększenie lojalności konsumentów i interesariuszy;
- Poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi;
- Wzrost konkurencyjności;
- Podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej;
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników (tzw. employer branding).
Przykłady kampanii CSR
Żeby lepiej zilustrować, jakie formy mogą przyjmować działania prospołeczne firm, wybraliśmy trzy pochodzące z różnych sektorów gospodarki.
1. Kampania „Wiem, czym oddycham” Aviva
Firma ubezpieczeniowa w ramach jednej z akcji prowadzonych w ramach wyżej wspomnianej kampanii zamontowała na ruchliwym skrzyżowaniu w Warszawie billboard, który zaopatrzony w filtry powietrza jest w stanie usuwać z atmosfery niekorzystne substancje emitowane przez ponad 90 tysięcy poruszających się okolicznymi drogami samochodów.
2. Akcja „Pomoc mierzona kilometrami” T-Mobile i Fundacji TVN
Inicjatywa polegała na możliwości pobrania aplikacji, która zachęcając do aktywności fizycznej. Łączyła ona liczbę „wybieganych” kilometrów z kwotą, którą firmy wpłacały na konto fundacji – podwójna korzyść! Pieniądze trafiają do potrzebujących, a dodatkowo więcej osób dba o własne zdrowie.
3. „Podaruj dzieciom słońce” Polsatu oraz Procter and Gamble
Jedna z pierwszych naprawdę głośnych kampanii CSRowych, która miała swój szczytowy okres niespełna dekadę temu. Produkty koncernu P&G, produkującego m.in. kosmetyki, były oznaczane ikonką żółtego słoneczka. Im więcej zostało ich kupionych, tym więcej obie firmy przelewały na konto fundacji.
Nadużycia CSR
Nie ma co ukrywać – w ostatnich latach coraz więcej klientów zwraca uwagę na społeczny kontekst funkcjonowania firm na rynku. Nabywany produkt lub usługa, oprócz spełniania naszych konsumenckich potrzeb, ma również być możliwie neutralny dla stanu środowiska naturalnego. Atrakcyjna dla konsumentów jest możliwość biernego angażowania się również w filantropię za pośrednictwem firmy, która część zysków przekazuje np. na działalność charytatywną.
Niestety wraz ze wzrostem świadomości społecznej wzrosłą popularność tzw. whitewashingu. Pozorowania przez firmy prospołecznego lub proekologicznego podejścia. Celem takich działań jest „wybielić” organizacje np. z podejmowania nieetycznych działań na innych rynkach. Szczęśliwie takie praktyki coraz częściej wychodzą na światło dzienne. Dodatkowo są przykładnie karane przez urzędy ochrony praw konsumentów jako próby wprowadzania nabywców w błąd.
Podsumowanie
Jesteśmy pewni, że po lekturze tego artykułu bez problemu odpowiecie na pytania związane z CSR! Niestety jest to tylko jedno z wielu zagadnień, które kryje się w piątym dziale tematycznym „Zachowania przedsiębiorcze na rzecz środowiska lokalnego”. Każde z nich omawiamy w ramach naszego kursu e-learningowego, przygotowanego specjalnie z myślą o osobach, które już w tym roku zamierzają podejść do rozwiązania egzaminu wstępnego na SGH (testu z wiedzy o przedsiębiorczości). Zapisy na kurs już ruszyły, zatem nie zwlekaj i już dziś zapisz się na najskuteczniejsze przygotowania!
Chcesz dowiedzieć się, czego jeszcze możesz spodziewać się na teście?
Sprawdź – napisaliśmy o tym na na naszym blogu:
- [1/5] Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania przedsiębiorczości
- [2/5] Makrouwarunkowania przedsiębiorczości
- [3/5] Przedsiębiorczość w rodzinie
- [4/5] Zachowania przedsiębiorcze w przedsiębiorstwie
- [1/3] Zadania obliczeniowe – popyt i podaż
- [2/3] Zadania obliczeniowe – opłacalność inwestycji
- [3/3] Zadania obliczeniowe – finanse przedsiębiorstwa
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Grupa odnośnie rekrutacji
Chcesz być ze wszystkim na bieżąco? Dołącz do studenckiej grupy dotyczącej rekrutacji: